Paljud meist teavad läbi oma pere kogemuse, et koolide sulgemine on raskendanud laste ligipääsu psühholoogilistele ja logopeedilistele teenustele. Hea uudis on see, et nüüd ja edaspidi saavad olulist lisatuge pakkuda Eestis loodud innovaatilised digilahendused.
Tugispetsialistide toe kättesaadavus oli piirkonniti keeruline juba kriisiolukorra eel. Innovaatiliste digilahenduste abil saab olukorda aga parandada, lihtsustades sedaviisi ligipääsu psühholoogi ja logopeedi teenustele. Lisaks saab kaasaegsete töövahendite kättesaadavust parandades pakkuda tuge ka spetsialistidele endale.
„Rõõm, et koos EdTech Estonia, Haridus- ja Noorteameti ning meie erinevate haridusvaldkonna tehnoloogiaettevõtetega saame toetada tugispetsialiste lahendustega, mis aitavad neil teha oma tööd paremini, tõhusamalt ja nutikamalt. Loodan, et need digilahendused on abiks paljudele,” sõnas haridus- ja teadusminister Liina Kersna.
Nutikas tugi terapeudile ja lapsevanemale
Ajal, mil kontaktteraapiat on keeruline pakkuda, osutuvad seesugused lahendused eriliselt vajalikeks. Nii kasutab täna kuue silmapaistva logopeediga koostöös loodud Kõneravi.ee keskkonda näiteks ligi 400 laste- ja raviasutust üle Eesti ja enam kui 3500 tavakasutajat kodudes. “Hetkeolukord nõuab spetsialistidelt ja lapsevanematelt julgust proovida ja kasutada uudseid lahendusi, ” ütleb Birgit Krieger, Kõneravi.ee koordinaator.
Psühholoogiadoktor Kadri Haljas, Triumf Health asutaja ja tegevjuht lisab, et laste vaimse tervise kriisis olime juba enne koroonaviiruse pandeemiat: “Psühholoogilise abi kättesaadavus on olnud madal. Meil ei ole piisavalt lastega tegelevaid vaimse tervise eksperte ei raviasutustes ega ka koolis. Tugispetsialistid on olemas vaid kolmandikus koolidest.” Nii toob 2020. aastal ilmunud “Vaimse tervise roheline raamat” välja kasvava vajaduse antud teenuste järele, esitades tõsise väljakutse tervishoiusüsteemile. Raamat rõhutab jätkusuutlike digilahenduste arendamise vajadust psüühika probleemide ennetamisel. Kadri Haljase sõnul täpselt seda Triumf Health meeskonnas tehaksegi. “Oleme loonud digisekkumise laste vaimse tervise väljakutsete ennetamiseks. Meie eesmärk on teenuste kohese kättesaadavuse tagamine kõikidele lastele, sest olukord on täna juba kriitiline,” sõnab ta.
Sõltumata elukohast
Eesti haridustehnoloogia ettevõtteid ühendava EdTech Estonia tegevjuhi Annely Tanki sõnul annavad kodumaised haridustehnoloogia ja -innovatsiooni ettevõtted suure panuse kohaliku haridusmaastiku ning õpperahulolu arengusse. “Meie võrgustiku jaoks on südameasjaks, et informatsioon õppijat ja õpetajat toetavate võimaluste kohta jõuaks kõigi nendeni, kel neid täna enim vaja. Me töötame tihedalt koos koolide, ministeeriumite ja nende allasutustega, aga teavitustööd teha on veel palju, et me suudaksime iga õppijani jõuda, sõltumata tema elukohast, vanusest või nutilahenduste kasutamise harjumustest,” märgib Tank.
8 nutikat rakendust lapsevanematele ja tugispetsialistidele
- ALPA Kidsi rakendust kasutatakse palju just haridusliku erivajadusega laste ning muu kodukeelega õpilaste puhul. ALPA Kids teeb koostööd logopeedidega, kes rakendust enda töös kasutavad. Haridusasutustele on rakendus selle õppeaasta lõpuni tasuta. Osaliselt on sisu tasuta ka kõikidele soovijatele.
- Rakendust ELIIS kasutavad aktiivselt ka lasteaias töötavad tugispetsialistid ja logopeedid. Nende kasutuses on lapse profiili kaardid, mida täidetakse jälgimaks ja analüüsimaks HEV laste käekäiku.
- Helge Kool aitab tervisekriisis koolide tugispetsialiste. Helge veebirakendus võimaldab õpilastele saata ankeete ja tuvastada nende peamisi murekohti. Andmed koondatakse klasside lõikes kooli raportisse. See võimaldab tugispetsialistidel oma ressurssi kriitilisemate probleemide lahendamisel täpsemalt suunata.
- Jutupliiatsit kasutatakse lapse keele ja kõne arengu individuaalseks toetamiseks. Mängud rikastavad sõnavara ja tutvustavad grammatikat, aidates lapsel mõista keele struktuuri ja saada aru, kuidas kirjutatud teksti loetakse.
- Opiqus on tasuta lihtsustatud õppekava järgivad digiõpikud matemaatikas, loodus- ja inimeseõpetuses. Opiqu LÕK digiõpikud on leitavad SIIT.
- Kõneravi.ee – koostöös logopeedidega loodud harjutuskeskkond kõne parandamiseks. Töövahend spetsialistile nii laste- kui raviasutuses, abivahend tavakasutajale koduseks kasutamiseks. Enam kui 1000 ülesannet võimaldavad harjutada sobival ajal, sobivas kohas. Keskkond sobib ka keeleõppeks.
- Triumfland Saga – teaduspõhine psühholoogiline õppemäng toob lasteni keskkonna, mille abil ennetada vaimse tervise probleemide tekkimist. Lahendus on 7-14-aastastele lastele tänu partnerite toele tasuta kättesaadav.
- Clanbeat – õpilaste heaolu ja iseseisvsumist õppimisel toetav eesti- ja venekeelne rakendus, mis on välja töötatud koostöös hariduspsühholoogide Grete Arro ja Kati Ausiga, andes koolidele võimaluse märgata õpilasi, kes vajavad oma heaolu juhtimisel lisatuge – ning mis kõige olulisem, aitab õpilastel märgata enda elus toimuvat ning olla kontaktis iseenda ja teistega oma klassis.
Ka naaberriikide sarnastel lahendustel tasub silm peal hoida. Nii on näiteks Soomes, Jyväskylä ÜLikoolis välja töötatud rakendus GraphoGame, mis muu hulgas ka düslektikutel lugema aitab õppida.
Ühendusse EdTech Estonia kuulub 28 haridusvaldkonna ettevõtet. Tegevusi aitavad ellu viia Haridus- ja Noorteamet ja KredEx SA iduettevõtete üksus Startup Estonia.