Laste seksuaalsuse areng on loomulik osa armastuse õppimisest. See algab sünnihetkest või varem ja selles on koos tundetarkus, suhtlusoskus ja oma keha heakskiit.
Loe täispikka artiklit ajakirja EMA 2019 suvenumbrist!
Tekst: Krista Kivisalu
Illustratsioonid: Krõõt Kukkur
Olen lummatud New Yorgis elava ajakirjaniku ja dokumentalisti Sue Haye Johnsoni kõnest TEDi konverentsil. „Oleme tütrega rannas,” vormib ta aeglaselt sõnu. „Lülitan telefoni välja, sulen silmad. Kui need avan, näen, kuidas tütar oma käele liiva niristab. Vaatan teda ja tunnen, kuidas liiv kõditab kergelt tema nahka. Meenub, kuidas mu kaunis tädi Bea harjas lapsena mu juukseid – kogu ta tähelepanu minul … mäletan seda surisevat tunnet kõhus siiani. Õhtul tütart duši all pestes ja kuivatades mõtlen, kui palju kordi olen ma seda teinud, pööramata tähelepanu aistingutele, mida talle tekitan. Olen teinud seda nagu mingil laste pesemise ja kuivatamise konveieril. Saan aru, et kui ma kuivatan last hellalt nagu armastaja, keskendades talle kogu oma tähelepanu, olles kohal, õpetan ma talle lähedust ja seda, kuidas väärtustada oma keha.”
Puudutuste abil õppimine on just väikelaste maitse järgi – kehaliste aistingute kaudu õpime me beebieast peale tundma maailma koos kõigega, mis seal sees. Ka armastust.
Holistiline seksuaalsus
Laste ja seksuaalsuse ühte lausesse panek ei tähenda kaugeltki, et põnnidele ja tirtsudele peaks seksist rääkima. Seks ja seksuaalsus pole sünonüümid, eks. Alla 12aastaste puhul mõeldakse seksuaalse arengu all tunnete ja aistingute tundmaõppimist, oma keha avastamist ja heakskiitu, sõpruse sõlmimist ja hoidmist. Mulle meeldib sõnastada nii, et seksuaalne areng nii õrnas eas tähendab pigem sensuaalset arengut koos oma keha tundmaõppimise ja turvaoskuste omandamisega.
Loe edasi ajakirja EMA suvi 2019 numbrist!